Moderne modulaire houtbouw en barrièrevrije sanitaire oplossingen

Als onderdeel van de modernisering van zorgcentrum Jesuheim zorgen de barrièrevrije oplossingen van HEWI voor meer onafhankelijkheid en veiligheid in het dagelijks leven van de bewoners.

In de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg, boven de gemeente Lochau, ligt Jesuheim idyllisch op een heuvel - verscholen in de natuur en met uitzicht op het Bodenmeer en de achterliggende bergen. Bij de modernisering werd het historische gebouw van het zorgcentrum ruimtelijk geoptimaliseerd, aangepast aan de huidige zorgstandaarden en aangevuld met hoogwaardige nieuwbouw, meestal in modulaire houtbouw. Tijdens de bouw kozen de eigenaars en het aangestelde architectenbureau HK Hermann Kaufmann + Partner ZT voor de comfortabele en barrièrevrije sanitaire oplossingen van HEWI.

Jesuheim ligt harmonieus verscholen op het platteland, boven de Oostenrijkse gemeente Lochau. Het nieuwe gebouw met zijn donkere houten gevel is modern en ongecompliceerd en past perfect bij het historische en traditionele hoofdgebouw.

Foto: Roland Wehinger

Het ontwerpconcept van het architectenbureau HK Architekten uit Vorarlberg stelde een mix van nieuwbouw en renovatie voor. Eerst werd de zuidelijke woonvleugel, bekend als "Haus Pfänder", uit 1980 met 54 kamers en gemeenschappelijke ruimtes gesloopt. Om het project te kunnen realiseren, werd in samenwerking met Kaufmann Zimmerei und Tischlerei GmbH ten noorden van het historische hoofdgebouw een tijdelijke uitbreiding van twee verdiepingen in modulaire houtbouw opgetrokken. Tijdens de werkzaamheden bood deze uitbreiding onderdak aan 36 bewoners. De geprefabriceerde en kant-en-klare modules konden flexibel met elkaar verbonden worden. Het concept bleek economisch en ecologisch haalbaar, omdat de modules van hout zijn gemaakt. In plaats van CO2 af te geven tijdens de productie van de modules, wordt CO2opgeslagen in de houten constructie.

De kamers van het nieuwe Haus Pfänder zijn helder en vrolijk met een evenwichtige mix van kleur, licht en hout.

Foto: Roland Wehinger

Warm hout en veel natuurlijk licht kenmerken de leefruimtes. De kamers bestaan uit geprefabriceerde houten modules.

Foto: Roland Wehinger

Rechte lijnen en grote ramen

Na de sloop van het gebouw uit de jaren 1980 werd het nieuwe Haus Pfänder op hetzelfde terrein ten zuiden van het gebouwencomplex opgericht. Aanvankelijk als een gebouw van twee verdiepingen met een dragende betonstructuur. Toen de twee verdiepingen klaar waren, werden de bewoners van de tijdelijke uitbreiding naar het nieuwe gebouw verhuisd. Uiteindelijk werden de 36 houten modules verplaatst. Deze werden als 2e en 3e verdieping bovenop het nieuwe gebouw geplaatst en ter plaatse hergebruikt. Module per module werd in slechts vier dagen vervoerd met behulp van een kraan en twee vrachtwagens. De minimalistische architectuur van het nieuwe gebouw wordt gekenmerkt door rechte lijnen, grote ramen en een moderne, donkere houten gevel, die een bewust contrast vormt met het historische hoofdgebouw. Ruime, open terrassen op vier verdiepingen vervangen de kleine balkons van het vorige gebouw. Grote ramen zorgen voor veel daglicht in het gebouw en bieden uitzicht op de prachtige natuurlijke omgeving.

Naast de werkzaamheden voor Haus Pfänder werden de centrale vleugel met de voormalige hoofdingang evenals de administratie, eetzaal, café en andere faciliteiten afgebroken en opnieuw opgebouwd. Daarbij vormt een grote zaal als evenementencentrum het middelpunt van de nieuwe centrale vleugel. Ramen van vloer tot plafond en een uitkragende luifel, die wordt ondersteund door filigrane vierkante betonnen kolommen als een arcade, geven het hele ensemble van gebouwen een eigentijds karakter.

Modern en tijdloos met grote ramen van vloer tot plafond en een arcade-achtige, overdekte verbindingsgang: de nieuwe middenvleugel van Jesuheim fungeert als een schakel tussen het oude en het nieuwe gebouw.

Foto: Roland Wehinger

Hout op de muren, meubels en vloeren evenals frisse kleuraccenten creëren een huiselijke sfeer in het nieuwe Haus Pfänder. De houten armaturen zijn zo ontworpen dat ze zeer veelzijdig zijn; afzonderlijke elementen kunnen uitgetrokken of ingeschoven worden.

Foto: Roland Wehinger

De oplossingen van HEWI maken een onafhankelijk dagelijks leven mogelijk

In Haus Pfänder stralen de vele houten wanden een natuurlijke gezelligheid uit. Waardig ouder worden betekent met name dat de autonomie, privacy, onafhankelijkheid en veiligheid van mensen zoveel mogelijk bevorderd en behouden moeten worden. Jesuheim heeft zich tot taak gesteld om hiervoor te zorgen. De eigenaars en architecten kozen bewust voor oplossingen van HEWI voor het nieuwe pand, "omdat de barrièrevrije sanitaire oplossingen in Universeel Design in bijzondere mate rekening houden met de behoeften van alle mensen en tegelijkertijd hoge eisen stellen aan esthetiek en design," bevestigt projectmanager Stefan Hiebeler van HK Architekten. "De oplossingen van HEWI kunnen ook probleemloos met elkaar worden gecombineerd, wat erg belangrijk voor ons is", aldus Stefan Hiebeler over het belang van het systeemconcept.

Met hun functionele ontwerp bieden de hoekgrepen en douchestangen inclusief douchehandgrepen van Systeem 900 in aangepaste afmetingen niet alleen een optimale grip en houvast, maar geven ze de badkamers ook een elegante look met een afwerking van gesatineerd roestvrij staal. De schuine grepen worden aangevuld door de inklapbare steungrepen uit de serie 805 Classic. Deze zijn essentieel om ervoor te zorgen dat de bewoners zich in het toilet goed kunnen vasthouden. In de douches beschermen de Safe Touch douchethermostaten van HEWI tegen bijvoorbeeld verbranding. De witte wastafels konden worden aangepast aan elke badkamer met een variabele lengte van 850 tot 2800 millimeter - aangevuld met eengreeps-wastafelkranen die een intuïtieve bediening mogelijk maken, terwijl de andere hand veilig kan steunen op de geïntegreerde handgrepen.

"Met HEWI konden we onze badkamers op maat vormgeven," zegt Stefan Hiebeler. De vernieuwde badkamers bevorderen het welzijn van patiënten en ontlasten tegelijkertijd het zorgpersoneel door zelfstandigheid mogelijk te maken en veiligheid te bieden.

De rondom lopende douchehandgrepen uit Systeem 900 van HEWI in roestvrij staal en de slim geïntegreerde handgrepen op de wastafel bieden bewoners een hoge mate van ondersteuning en veiligheid en bevorderen zo hun onafhankelijkheid.

Foto: Roland Wehinger

In de badkamers zorgen de schuine greep en de inklapbare steungreep 805 van HEWI voor maximale onafhankelijkheid. Het mat gepolijste roestvrij staal voldoet niet alleen aan esthetische, maar ook aan hygiënische eisen.

Feiten en cijfers

Project: Modernisering van het zorgcentrum Jesuheim
Locatie: Jesuheim, Pfänderstraße 20, 6911 Lochau (AT)
Voltooiing: 2024
Opdrachtgever: Sozialeinrichtungen der barmherzigen Schwestern Zams Betriebs GmbH, 6511 Zams (AT)
Architectuur: HK Architekten, Hermann Kaufmann + Partner ZT GmbH, Schwarzach (AT), www.hkarchitekten.at
Modulaire bouw: Kaufmann Zimmerei und Tischlerei GmbH,
6870 Reuthe (AT), www.kaufmannzimmerei.at
Systemen van HEWI: HEWI Systeem 900, Serie 805 Classic
Groothandel: INHAUS Handels GmbH, 6845 Hohenems (AT), www.inhaus.eu
Foto’s: Roland Wehinger

Sinds de oprichting in 1929 heeft HEWI zich ontwikkeld tot een systeemaanbieder voor totaaloplossingen op het gebied van bouwbeslag, sanitaire accessoires en barrièrevrije producten. In de afgelopen 90 jaar is het bedrijf aan de top komen te staan wat betreft barrièrevrijheid en is het uitgegroeid tot erkend expert in systeemontwerp. In lijn met Universal Design richt HEWI zich op de individuele behoeften van mensen.

Andere topics